Station Mechelen

Station Mechelen

Openbare Ruimte

Een stationsgebouw, met een rijke geschiedenis als dat van Mechelen, mag gezien worden! In 1835 was het de eindhalte van de allereerste treinspoorlijn op het Europese vasteland. Door de jaren heen groeide Mechelen uit tot een erg belangrijk, zoniet hét belangrijkste, knooppunt in het Belgische spoornetwerk.

Het voormalige stationsgebouw dateerde namelijk uit de jaren '60 en was verouderd. Dit station had nood aan nieuwe overkappingen, gebouwen en onderdoorgangen. Het geheel moest terug de grandeur van weleer uitstralen maar met een moderne en functionele uitstraling. Dat moeten Salvatore Bono en Brent Turchak, wereldbefaamde architecten, voor dit project ook gedacht hebben. Een overkoepelende glooiende structuur uit staal en hout in combinatie met strakke en moderne perrons en onderdoorgang. 

Sinds 2012 wordt er gewerkt in het station en aan de omgeving. Momenteel zijn er al enkele fases afgewerkt. Tegen 2027 zou het totaalproject afgewerkt moeten zijn.

Voor de belichting koos men onder meer voor floodlights voor de perron-overkapping alsook voor verzonken armaturen voor de belichting van de trappen.

Het project werd uitgevoerd met AEC en Platek armaturen.

Perron Station Mechelen

Projectdetails

Verlichting op perrons en aan stationsoverkappingen moet voldoen aan strenge eisen. Zo moet onder meer uitgesloten worden dat treinbestuurders verblind zouden kunnen worden. 

Met zorgvuldig gekozen verlichtingsarmaturen en een doordacht lichtplan werd het station van Mechelen zowel gevoelsmatig voor de reiziger als licht-technisch naar verlichtingseisen een geslaagd project.

Perron Station Mechelen
Trap Station Mechelen
Trap Station Mechelen
Perron Station Mechelen

Mechelen, 2021

Architectuur: Salvatore Bono & Brent Turchak

Lichtontwerp: Fosfari BV

Fotografie: Amaranta Fernandez

Terug naar overzicht